REPORT: Přelézání plotů a stavění mostů, práce dramaturga jako architekta společenské diskuze

19. března 2013 v 20:25 | Tereza Kopecká |  Reporty z akcí
Proč v DoXu přelézají ploty a stavějí mosty? Nevíte? Níže se to dovíte. V úterý 05. 03. 2013 proběhla na půdě VŠE diskusní přednáška s Andreou Průchovou, dramaturgem Centra současného umění DOX. Akci uspořádal Spolek studentů Arts managementu, který v letním semestru plánuje připravit několik setkání s lidmi, jež plavou ve vodách kulturního "Světa" již několik let. Každý host představí jiný kulturní segment. Po Andreje Průchové, která zastupovala oblast výstavních institucí, přijde Milota Sidorová, jejíž mezinárodní platforma reSITE se věnuje tématu efektivního městského plánování. Všechny diskuze jsou přístupné široké veřejnosti nejen studentům VŠE.



Andrea Průchová svoji přednášku nazvala "Přelézání plotů a stavění mostů". Název není náhodným výmyslem, nýbrž vychází z práce české konceptuální výtvarnice Kateřiny Šedé. V díle "Furt Dokola" z roku 2008 přemluvila obyvatele obce Lišeň, aby autobusem přijeli na mezinárodní výstavu Berlínské bienále, kde společně přelezli kruhový objekt vytvořený z různých oplocovacích materiálů (informace o autorce a díle naleznete zde: http://www.artlist.cz/index.php?id=2651). Nedává vám to smysl a ptáte se, proč něco takového někdo dělá? Šedivá chtěla upozornit na skutečnost, že sice žijeme v globálním světě, kde kontinenty, státy a zejména lidé jsou si díky novým technologiím blíž než kdy předtím. Avšak tyto vymoženosti moderní doby nás svým způsobem nutí izolovat se. V pohodlí domova za zdí a vysokým plotem sedíme v ulitě vlastního soukromého světa a komunikujeme online. Program Centra současného umění DOX má ambici stavět mosty, po kterých si lidé půjdou naproti, nikoli ploty, jenž tvoří bariéry. Snaží se společnost aktivovat přinejmenším stejně tak dobře jako Šedé obyvatele jejího rodného města.


DOX se od roku 2012, kdy na pozici dramaturga programů pro veřejnost nastoupila Andrea Průchová, zaměřuje zejména na tematické propojení právě probíhajících výstav s doprovodnými akcemi, které se v prostorách DOXu pořádají pravidelně každé pondělí a středu večer. Obsahově a organizačně nejnáročnější byl prozatím program k výstavě Kartografie naděje: Příběhy sociální změny, který podněcoval spolupráci lidí z různých oborů na lokální a mezinárodní úrovni. Projekt 12 hodin budoucnosti - Maraton myšlenek, idejí a tezí přiměl na 12 hodin společně diskutovat odborníky a veřejnost o nejnaléhavějších problémech nejen české společnosti, kterými jsou např. veřejný prostor, demokratické vládnutí či tržní hospodářství. DOX při tvorbě doprovodného programu navazuje úzkou spolupráci s veřejnými institucemi, neziskovými organizacemi, znalci či experty na dané otázky, tzv. networking je dle Andrey jednou z nejdůležitějších věcí na její práci.

Centrum současného umění DOX pracuje s několika formáty, které napomáhají k integrovanému budování publika. Mimo klasické workshopy či panelové diskuze pořádá Festivalové ozvěny. V rámci tohoto projektu představuje pražským divákům to nejlepší z dokumentárního filmového festivalu v Jihlavě. Výběr filmu podléhá dramaturgické koncepci a tak je vždy tematicky příbuzný s danou výstavou. Pořádají se zde také komponované multimediální večery, koncerty alternativní hudby, mappings či sebeprezentace mladých umělců studujících na výtvarných školách v ČR a zahraničí.

Ve spolupráci s festivalem dokumentárních filmů o lidských právech Jeden Svět vyzkoušel DOX první březnový víkend nový tip akce tzv. Barcamp, jež byl součástí doprovodného programu k výstavě Krzysztofa Wodiczka. Odkazuje k dílu Out/Inside(ři), které vzniklo pro tuto přehlídku ve spolupráci s romskou komunitou ze Šluknovského výběžku, kde v roce 2011 propukly občanské nepokoje. Barcamp je formát otevřené konference. Organizátor stanoví pouze základní téma, prostor a podmínky. Konkrétní příspěvky přihlašují posléze sami účastníci, kteří si je v den konání akce moderují a dávají jim obsah. Prostřednictvím sdílených googl dokumentů se přihlašují na jednotlivé bloky zájemci, jež chtějí pouze diskutovat. První akce tohoto druhu v DOXu se nezabývala pouze otázkou minoritních skupin a strachu z nenávisti. S Lukášem Houdkem, autorem výstavy Umění zabíjet, která představuje sérii fotografií věnujících se problematice vysídlení Němců z pohraničí po 2. světové válce, účastníci probírali úskalí angažovaného umění. Novináři z Hospodářských novin představili nástroje datové žurnalistiky, Honza Páv naopak seznámil účastníky s buss monitoringem neboli monitorováním obsahu na internetu.

Andrea Průchová odkryla oponu, zavedla posluchače do zákulisí Centra současného umění DOX a na příkladech z praxe ilustrovala jeho (svůj) strategický přístup k dramaturgické koncepci. Nakonec zdůraznila, že základním stavebním kamenem úspěchu je důsledná spolupráce umělce, kurátora a realizačního týmu a kvalitní obousměrná komunikace. Bez těchto dvou složek nelze vystavět kvalitní projekt.

Tereza Kopecká
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.